تبلیغات
رزمی کاران زلزال

رزمی کاران زلزال
من عرف نفسه فقد عرف ربه *حضرت علی(علیه السلام)*
نویسندگان


به نام خدا

حرکت ----> حرکت چیست؟

از مسائلی که همواره ذهن انسان را به عنوان پیشاهنگ موجودات تکاملی به خود معطوف داشته و او را وادار به تفکر و تفحص نموده است، مساله حرکت است که علوم پیشرفته امروزی با معادلات پیچیده و غامضی در مورد صور مختلف این پدیده هستی به قضاوت می نشینند و مکاتب مختلف فلسفی نیز تعاریف گوناگونی از آن داشته و دلایل مختلفی را در بوجود آمدن آن موثر می دانند.

یکی از مهمترین این تعاریف که متاسفانه به علت هجوم فرهنگهای بیگانه تاکنون آنطور که باید شناخته نشده و غبار زمان چهره آن را پوشانیده است، تعریفی است که ملاصدرا دانشمند و فیلسوف ایرانی که در قرن دهم و یازدهم هجری می زیسته از حرکت بدست می دهد و بر طبق این تعریف او معتقد است، در موجودات استعدادی ذاتی وجود دارد و او این استعداد را قوه می نامد. که باعث می شود جسم را از حالتی که هست به حالتی که می خواهد باشد سوق دهد، یعنی او را از قوه به فعلیت برساند. و بنابراین تعریف، حرکت از نظر ملاصدرا عبارت است از زوال تدریجی قوه و حدوث تدریجی فعلیت و با استفاده از همین تعریف و تز معروف "حرکت جوهری" یا ذات ناآرام جهان موفق به حل مسائل پیچیده ای مانند مبدا. معاد. ابدیت و ... می گردد.

به عنوان مثال با استفاده از تز حرکت جوهری ثابت می کند که زمان معلول حرکت است، نه علت آن و نه جدا از آن. یعنی آگر در جایی حرکتی وجود نداشته باشد و تمام موجودات به فعلیت محض رسیده باشند در آنجا زمان هم وجود ندارد و بی زمانی حاکم است. و از اینرو سوالهایی مانند لحظه آغاز جهان کی بود، یا لحظه پایان آن کی خواهد بود، عملا معنای خود را از دست می دهند. و بر طبق فرضیه حرکت جوهری تمام کائنات لحظه به لحظه از بین می روند و دوباره بوجود می آیند. و جهان فعلی ما جهان لحظه قبل نیست بلکه جهان نوینی است که متولد شده است. پس در هر لحظه جهان در حال پایان و آغاز است. و این حرکت در جوهر هستی انجام می گیرد، نه فقط در صورت آن. و وجود بشر نیز به عنوان جزیی از عالم هستی شامل این زاد و میر می گردد. ولی بشر بر خلاف سایر موجودات که فقط تابع این حرکت جبری اند، حرکت اختیاری دیگری نیز در بطن اجتماع شروع می کند. که تعیین کننده سرنوشتش در پهنه هستی است. و اگر این حرکت در جهت تکاملی انسان و جامعه باشد از آن بعنوان حق و اگر در جهت معکوس بود و یا اصلا حرکتی نداشته باشد از آن به عنوان باطل یاد می شود.

لذا کسانیکه در راه حق و حقیقت قدم می گذارند، سفری بس طولانی را آغاز می نمایند. سفری که چراغ راهش عشق و توسن جاده هایش پایمردی و زاد توشه اش پاکدلی و پاکبازیست و از پس کوچه های "خود" و کوره راههای "جامعه" می گذرد. و به افقی می پیوندد که هنوز مرزهایش در ابهام است. و سوالی که در اینجا مطرح است اینست که چرا همه کسانیکه حرکت خود را در این جهت آغاز می کنند بمقصد نمی رسند و هریک در منزلگاه معینی از پیشروی باز می مانند که برای جواب دادن به این سوال دلائل زیادی به ذهن خطور می کند.

از آنجمله وجود بندها و جاذبه های بیشماریست که در سد راه این سالکان طریقت وجود دارد. و هریک به تنهایی   می تواند مانعی و سدی در راه پیشرفت بوده و انسان را به بودنش بچسباند. و از شدنش جلوگیری کند. روابط و معیارهایی که به جای روابط ومعیارهای واقعی، شخصیت انسان را احاطه می کنند و آنچنان او را در تار و پود این بند ها و جاذبه ها نگه می دارند که به ناچار پای از رفتن باز می ماند و حرکت تبدیل به سکون می شود. و حق تبدیل به باطل و اینجاست که نقش و اهمیت و رسالت راهبران و پیام آوران تاریخ آشکار می گردد. چرا که ایشان خود این سیر تکاملی را پیموده و راه رسیدن به کمال و رها شدن از اسارتهای فکری را به انسان می نمایاند. و به انسان می گویند که چگونه خود را از اسارتها برهاند و جالب اینکه اکثر مردان بزرگ تاریخ و پیامبران الهی برای نجات از بندهایی که چون علف های هرز به پیکر وجود آدمی می پیچند خود محدودیت ها و بندهای دیگری را پیشنهاد می نمایند. که از آنها بعنوان ریاضت یاد می شود. ریاضت برای رهایی از اسارت و شکستن ابعاد مجازی و آزاد شدن از بندگی مسائل کوچک و پرواز در فضای بیکرانه. درست همانند کرم ابریشمی که تارهایی به دور خود می تند ولی پس از مدتی در اثر تکامل و تلاش از درون این تارهای تنیده شده به فضای بی نهایت می رسد و بصورت پروانه ای در دل آسمان به پرواز در می آید.

بقول شاعر:

تو پنداری جهانی غیر از این نیست                 زمین و آسمانی غیر ازاین نیست

همان کرمی که در پیله نهان است                   زمین و آسمان وی همان است

و اینجاست که باید رهروان راه حق و پویندگان حقیقت و جویندگان کمال هدف از ریاضت را بشناسند. وآنرا وسیله ای بدانند برای رسیدن به کمال، نه اینکه ریاضت به ایشان هدف شود و انسانهایی بشوند پاک ولی پوک که اگر چنین باشد ره گم کردگانی هستند که به ضلالت در افتاده اند و امید که چنین نباشد.




طبقه بندی: آشتی با خدا،
[ دوشنبه 15 اسفند 1390 ] [ 05:10 ب.ظ ] [ zelzal boy ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

دفاع شخصی تنها یک هنر نیست بلکه یک نیاز است

با سلام خدمت تمامی ورزش دوستان و ورزش کاران عزیز
امیدواریم در این وبلاگ بتوانیم به نحوی ذره ای از دریای بیکران سبک جهانی دفاع شخصی آیرون فایتر را برای شما جمع آوری کرده و رضایت شما را فراهم کنیم
رزمی کاران زلزال زیر نظر استاد عباس عربی نماینده سبک جهانی دفاع شخصی آیرون فایتر استان سمنان
جهت ثبت نام با شماره 09127321107 تماس حاصل فرمایید
از دوستان تقاضامندیم با پیشنهادات و انتقادات سازنده خودتون ما را یاری کنید
و من الله التوفیق
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :


برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید


کد گالری

http://s5.picofile.com/file/8114885676/soroode_melliye_ejdehaye_sorkh_1.mp3.html
بک لینک فا